… ist der Titel eines interessanten und vor allem amüsanten Vortrags von Stephen Krashen über Leseförderung:
The development of reading skills is one of the most important goals of education, and Dr. Stephen Krashen of the University of Southern California is one of the foremost experts on this subject in the world. This podcast is a recording of Dr. Krashen’s third presentation at the 2006 Encyclo-Media Conference, hosted by the Oklahoma Department of Education on 31 August and 1 September 2006 in Oklahoma City. Dr. Krashen addressed a wide range of issues and questions relating to reading development, focusing on the importance of students having access to text along with safe, comfortable environments where they can spend time reading and getting lost in books. From the value of Accelerated Reader testing and reward programs, to comic books, to the current politically-charged literacy debates in the United States over the fabricated „crisis in literacy,“ Dr. Krashen cited the relevant research studies and distilled the academic findings for each issue into practical recommendations for teachers, librarians, parents, administrators and politicians. Students need to read more, and we need to do more to provide them with access to texts. He concludes that we need to focus less on testing in the United States. Based on research indicating dollars spent on computer technology have had little impact on student learning and student achievement, we should spend less on technology and more on books for libraries as well as salaries for credentialed librarians and library assistants who can free librarians to do their vital work.
Am interessantesten finde ich den zweiten Teil (ab 18:00), in dem es um allgemeine Fragen der Leseförderung geht. Comic-Liebhaber, wie Herr Rau, werden sich vor allem über Krashens Loblied auf Comics freuen.
Über den Inhalt hinaus kann man die Rede als Musterbeispiel für eine lebendige, witzige und trotzdem informative (und auch ernste) Rede in Auszügen analysieren lassen: Humor, Aufmerksamkeit erzeugen mit Hilfe von Vorverweisen („I’ll tell you in a moment“), trockene asides und lustige Anekdoten, aber nie den Faden verlierend, anschauliche Vergleiche, Selbstironie – einfach großartig.
Encouraging Reading by Stephen Krashen (Tipp von Wolfgang Alkewitz)
C. Eckhardt
Die Forschungen des Herrn Krashen haben die deutsche Fachdidaktik stark beeinflusst. Dabei scheint jedoch der Titel seines wichtigsten Buches nicht besonders genau gelesen worden zu sein: „Second Language Acquisition and Second Language Learning“ Hier geht es um das Erlernen des Englischen als Zweitsprache, d.h. im zielsprachigen Kontext. Die Vorstellung, man könne seine Forschungen auf den deutschen Englischunterricht in Deutschland übertragen, scheint mir problematisch. Die daraus resultierende Ablehnung formalen Sprachenlernens gegenüber einem natürlichen Spracherwerb (im zielsprachigen Kontext!) ist m.E. eine überzognene Reaktion auf die Beobachtungen Krashens. – Dank solcher Vorstellungen ist es in Niedersachsen in Klassenarbeiten nicht mehr zulässig, gezielt grammatische Strukturen abzufragen, egal ob kontextualisiert oder nicht.